Solah syubrawi


PANDANGAN USTAZ ZAHARUDDIN TENTANG FOREX


Zaharuddin Abd Rahman


Tidak dinafikan sistem kewangan Islão yang wujud hari ini masih banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai jenis sudut, sama ada dari sudut rangk kewangan dunia yang mengcengkam, sistema perundangan yang banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam yang tidak 'ihsan serta terlalu mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan yang masih lagi terpaksa' mengikut rentak Majoriti yang konvensional, produk perbankan islão yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan yang terlalu demanda 'kesempurnaan pada praktis perbankan islamismo tetapi diri sendiri terlalu jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya menjadi racun kepada umat Islam, sistem matawang fiat yang Direka, dicipta, diatur, tidak, dengan, cara, yang, betul, dan panjang lagi, senarainya, jika, ingin, saya, kongsikan, di, sini.


Dari senarai panjang tersebut, hanya satu yang ingin dikongsikan bersama dalam tulisan ringkas padat ini. Eu sou um sistemista pengendalian matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan sistema kewangan Islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian dan regulamentos matawang hari ini telah diaku oleh begitu ramai pakar dari kalangan muçulmanos dan bukan islão sebagai salah satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan.


Di dalam Fórum Kewangan Dunia di Genebra 2018, Pengerusi Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islão Sedunia (AAOIFI) yang juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar ulama dan ahli ekonomi Islam Berkenaan sistema matawang.


Palavras-chave para esta categoria Memória de memórias de memórias de memórias negativas Memorando de negação para o estado saturno peruano radikal jika benar-benar ingin mengelakkan beruangnya serangan 'kejatuhan ekonomi di masa akan datang. Palavras-chave para esta foro programa tersebut yang cuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi baru-baru ini.


Benar, de waktu ketika ini, yang praktikal adalah dengan cuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, itu adalah salah satu cara terbaik untuk mempengaruhi sistema besar kewangan dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit demi sedikit. Memang kita boleh menunjuk lagak 'untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik system kewangan Islão dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas sistema kewangan konvensional dan menggunapakai matawang fiat kertas.


Namun pandangan ideal semata-mata yang tidak menjejak de bumi pasti akan gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, lalu ia akan kekal menjadi mimpi dan idaman sahaja.


Atas dasar itu, kita bersyukur dan berterima kasih atenas usaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat cemerlang. Beliau mengusulkan idéia perubahan praktikal yang mesti dilakukan ole dunia bagi menghasilkan sesebuah sistema kewangan yang lebih dinamik dan selamat di massa akan datang.


Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya oleh kita semua, selaku umat Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkan perubahan hanya dari minda dan tangan pemimpin barat sedang kita sendiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan satu perkara sahaja.


O que é o que você precisa é o que você precisa fazer para manter o equilíbrio entre os dongos e os dongos. Estabil. Ia adalah isu kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang dalam Islã.


KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG


Imam Abu Hamid Al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu telah menegaskan fungsi dan asas bagi matawang menurut perspektif Islam. Beliau berkata


"Dinar de Penciptaaan dinar (matawang emas dan perak) adalá benar-benar satu rahmat de Allah ta'ala, kedua-duanya pada hakikatnya tiada nilai tersendiri yang boleh dimanfaatkan oleh manusia (seperti untuk makan dan minum), tetapi akhirnya semua manusia memerlukannya disebabkan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, KEDUANYA TIDAK MENJADI OBJEKTIF jual beli, ia hanya menjadi perantaraan, jitsu kiju objekti sistema seluruh ekwangan akan ROSAK DAN TERGANGGU. Kerana itulah Allah menciptankannya, peralaranya melalui, pertukaran barangn kepelruan yang menjadi sasaran dan oibjektif jual beli akan terjamin keadilannya. "


Dari penerangan Imam Al-Ghazzali ini, jelas pendirian ekonomi Islão berkenaan matawang tidak kira ia dari jenis emas, perak atau kertas fiat adalah:


A) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja dan ia sendiri BUKAN komoditi.


B) Matawang mesti menjadi panduan ukuran nilai sesuatu barang keperluan.


Kedua-dua syarat di atas saling berkait, tanpa salah satu, ia akan gagal menjadi matawang yang dikehendaki oleh Islã.


Ini jugae konsep yang telah diakui tepat oleh para ahli ekonomi seluruh dunia, khususnya economista muçulmano. Malangnya, diytika ahli cerdik pandai em menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan taikon kewangan dan regulador badan utama kewangan dunia tidak mahu menrima pakai cadangan dan pangangan tersebut, ia tidak lain adalah akibat ketamakan melam puak korporat dan politik ini.


Kesannya, hari ini matawang selan dijadikan sandaran nilai dan médio perantara jualbeli, ia sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli.


Dalam bahasa mudahnya, emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objekti dalam sesuatu transaksi jualbeli, ia sepatutnya hanya menjadi perantara namun kini, fungsinya telah disalahgunakan sehingga menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak lagi stabil (flutuar). Ini mencacatkan, fungsinya, yang, sepatutnya, dijadikan, sandaran, atau, ukuran, bagi, nilai, komoditi, lain.


Matwang yang dijadikan sandaran nilai sepatutnya mempunyai nilai yang hampir tetap, tidak terlalu banyak berubah dan bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikawal dan jualbeli menjadi stabil dan keadilan tersebar.


Namun apabila matawang hari ini de jadikan komoditi, nilai sendiri tidak terkawal. Selain melihat nilai matawang kertas, cuba lihat juga nilai emas hari ini, bukankah ia juga turun naik dengan agak kerap..itu tanda emas yang wujud hari ini diperlakukan secara salah oleh manusia.


Atas sebab itu, hatta jika hari ini kita sibuk menginginkan emas untuk dijadikan matawang, namun dengan sikap dan atitude yang menggangap matawang sebagai komoditi, emas perak itu sendri pun akan gagal berfungsi sebagai matawang yang diinginkan oleh Islam.


Sebab itulah, perlu difahami, kejayaan menjadikan emas sebagai, matawang, belum, boleh, dianggap, satu, kejayaan, mengislamkan, ekonomi, sama, sekali, malah, masih, amat, jauh. Malah, apa yang lebih peru diperbetulkan adalah sikap, kefahaman dan sistema regulasi kewangan dunia hari ini.


Sistem matawang emas dan perak ini pun bukanlah diperkenalkan oleh Rasulullah, malah iah telah wujud sebelum dari kebangkitan Rasulullah. Islão menerima pakai dua logam berharga itu sebagai matawang dan hanya mampu di "ISLAMKAN 'apabila syarat-syarat urusniaga matawang yang digariskan oleh baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya memperjuangkan matawang emas bukan segala-galanya bagi sebuah ekonomi dan kewangan Islam.


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. Tidak semudah itu. Malah dengan fiat money ini juga sistema kewangan Islão mampu dicapai jika regulamentos dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, edaran, kawalan dan penggunaannya.


MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN


Lebih menyedihkan, di kotika laungan dan desakan untuk mengao eman de perak sebagai matawang dipukul canang oleh sebahagian umat islam, yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli emas dalam bentuk jongkong yang dijual oleh Banco público, Maybank melodias akaun pelaburan emasnya, atau melalui syarikat-syarikat lain untuk disimpan dan kemudian dijual bagi memperolehi untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur dalam emas adalah Islamik dan menepati Islam.


Hakikatnya itu adala dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang digariskan oleh Imam Al-Ghazzali, a maioria ilmuan Islam.


Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah saab apabila menepati syarat serah terima pada satu massa dan sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan bi mihtlin). Tetapi, hakikatnya, tindakan, itu, tersasar, dari Maqasid al-Shariah, kepada penciptaan emas dan perak itu sendiri.


Malah jika bizar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, indivíduo sebegini yang akan merosakkan sistema kewangan Islam di ketika itu. Mengapa? Kerana mereka terlibat dalam mengubah é uma espécie de perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat untung atas perubahan nilai. Selagi mereka melaksanakan kerja itu, selagi itulah emas juga TIDAK SESUAI Adicionar à Watchlist Adicionar à Watchlist Dado Mensal) Kelak nanti syiling-syiling matawang emas semuanya disimpan dan disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia akan tergolong dalam erti ihtikar yang diharamkan.


Peruano difahami, emas yang sudah dibentuk menjadi perhiasan seperti gelang, rantai, cincin dan sepertinya tidak dilarang untuk dijadikan komoditi atas sifatnya yang telah bercampur dengan habilidade pembuatan dan ditokok tamba pula dengan batu permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil untung atas jualannya.


BAGAIMANA KONTEKS HARI INI MATWANG KERTAS?


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Kesatuan Fiqh Islão sedunia, akur kepada sistema kewangan dunia yang dipegang oleh bukan Islão, meras mengatur dan menjadikan kertas sebagai matawang. Maka atas dasar hajiat. ulama sedunia bersama Pakar ekonomi Islam membuat keputusan keharusan untuk mengunnapakai matawang Kertas namun mestilah diuruskan menepati Cara urusan emas dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dan juga Cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak Harus dijadikan komoditi.


Atas sebab itu, negociação forex walaupun dibuat spot tetapi untuk mengabil untung atas perbezaan nilai matawang, ada juga HARAM di dalam islam kerana ia lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam alavancagem. Apapun, yang pasti perniagaan negociação forex wang Kertas pelbagai Negara adalah untuk menraih Untung atas perbezaaan Nilai matwang adalah HARAM kerana ia adalah judi dan penyebab mudarat kepada ekonomi sistema dunia dan penyumbang kepada inflasi serta ketidakstabilan Nilai matawang.


Banco-banco Islão de seluruh dunia juga dikalal selia oleh Majlis Syariah masing-masing ágar tiada unsur spekulasi dalam setiap forex trading mereka. Hanya forex untuk tujuan lindung nilai (cobertura) sahaja dibenarkan. Itulah juga keputusan Banco Majlis Shariah Negara Malásia. Forex untuk raih untung atas perbezaan nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis Syariah banco-banco Islã walaupun ia dibuat secara local.


Hasilnya, kita perlu faham, matawang kertas (dinheiro fiduciário) yang wujud hari ini juga mestilah TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan perak. Itulah yang diwarwarkan por Syeikh Taqi Uthmani semasa Fórum Kewangan Dunia. Bagi mascate de dalam system ekonomi semasa. Sebagai jalan pertama untuk mewujudkan sistema ekonomi adil dan menepati Islam.


Malangnya dicelah-celah ketamakan manusia hari ini, matawang kertas fiat hari ini turut menjadi baahan sasaran dan objektif keuntungan. Bukan sahaja banco-banco terlibat, malah ramai indivíduo rambang mata berniaga FOREX plataforma internet melalui, Walau ia ditegah oleer kerajaan, semuanya tidak diendah lagi.


Mereka memveli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) para o transporte de bagagem de pelúcia bagi menunggu nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca dan penyebab kelam kabut ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan oleh industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imã Al-Ghazzali berkata.


"Jadinya, yang memulakan berjualbeli matawang (mendapat keuntungan perbezaan nilai), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang. Jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang itu sendiri akan menjadi tumpuan dan objektif lalu akan bermulalah perbuatan ihtikar (hoarding) = Simpan untuk tunggu naik harga dan jual "[1]


Falsafah larangan dan objktif ini Oleh dijelaskan Syeikh Taqi Uthmani dapat dilihat dengan Jelas dari pengharaman riba dan penghalalan jual beli sebagai Ganti kaedah untuk mendapat Untung.


PENYELESAIAN TEPAT DAN TIDAK PELIK


Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, malah ia juga telah dicadang oleh ramai pakar ekonomi termasuk yang bukan beragama Islã. Contohnya selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930, Comissão de Crise Económica 'telah dibentuk oleh Southampton Chamber of Commerce. Selepas perbincangan dan diskusi mendalam mereka menyatakan:


"A fim de assegurar que o dinheiro desempenhe a sua verdadeira função de operar como um meio de troca e distribuição, é desejável que ele deixe de ser negociado como uma mercadoria". [2]


Malah suatu percubaan praktikal telah dicuba dan didedahkan oleh seorang ahli ekonomi bernama Margrit Kennedy de dalam bukunya bertajuk "Juros e inflação dinheiro livre." Beliau memaklumkan hasil percubaan livre modelo livre DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan de pekan kecil Áustria pada tahun 1932-1933, dia menyatakan.


"Quando mais de 300 comunidades na Áustria começaram a se interessar em adotar esse modelo, o Banco Nacional Austríaco viu seu próprio monopólio ameaçado e interveio contra a Câmara Municipal". [3]


Beliau juga bersama beber de pakar ekonomi di EUA telah berusaha bagi mencadangkan system alternativo ini kepada kerajaan EUA pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak.


Syeikh Taqi menegaskan.


"A fim de salvar o mundo de tais conseqüências maléficas, o comércio de dinheiro em si deve ser interrompido. Troca de diferentes moedas é, naturalmente, inevitável para o comércio internacional, para que uma moeda tem de ser vendido para outra moeda e Uma margem de lucro para o vendedor pode ser incorporada na taxa de câmbio. Na medida em que essas operações de câmbio são realizadas para o verdadeiro propósito do comércio transfronteiriço de mercadorias reais, não pode representar um problema. O problema surge quando a troca de moedas é Significava para transações especulativas em dinheiro próprio. Infelizmente, a maioria das transações de moedas realizadas no mercado são puramente especulativos. "[4]


Ertinya. "Pertukaran Bagi menyelamatkan dunia dari Kesan buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak dapat dielakkan bagi keperluan Antarabangsa perdagangan, a margem yang mana memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. Dan keuntungan penjual Mungkin telah dimasukkan dalam Nilai tukaran. Biasanya ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Tulen (judi).


Bayangkan, dengan jumlah mundial pada comércio internacional tahun 2008 sekitar US $ 32 trilhões, [5] iaitu Purata US $ 88000000000 setiap hari, mankala volume diário Bagi 'mercados de câmbio globais pula dianggarkan pada Nilai USD $ 3,98 trilhões, [6] iaitu, 45 kali ganda lebih besar dari jumlah comércio internacional. Inya bermakna hanya 2% daripada pertukaran matawang binar-benar didasari oleh permintaan sebenar oleer kerajaan dan peniga. Baki 98% de adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi de seluruh dunia dan menjadi salah satu punca ketidakstabilan ekonomi dunia dan kegawatan.


KESIMPULAN


1) Wajib menguemalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) dan perantara kepada proses jualbeli komditi.


2) Tidak menjadikan matawang samada wang fiat atau emas dan perak sebagai komoditi kerana ia hanya akan merosakkan sistema nilai dan ekonomi serta menambah inflasi.


3) Haram hukumnya menyertai FOREX Negociação do Internet de peringkat individual kerana bercanggah dengan undang-undang negara dan banyak syubhatnya de sisi undang-undang Islam.


4) Setiap penasihat Syariah banco-banco Islão wajib menyemak kembali fatwa mereka (jika ada yang membenarkan) yang membenarkan banco seliaan mereka berniaga FOREX negociação walau mematuhi syarat serah terima sertamerta.


5) Kerajaan Malásia amat patut mengenengahkan idéia ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara maju di seluruh dunia. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI inilah yang menjadikan Malásia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr. Mahathir tentang hal ini.


6) O PAS de Pakatan Rakyat joga o silêncio dos homens no fundo do mundo. Jangan biarkan Syeikh muçulmano Taqi Uthmani keseorangan dalam lontaran ideanya.


7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas dinar, jangan anda terlibat dalam perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana anda adalah punca kegagalan sistema itu diyakini Oleh Barat kerana nilainya juga turut akan menjadi flutuar kerana anda.


8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk Iindung Nilai (hedge) b) untuk Tukar duit kerana urusan luar negara (yang biasanya Tukar di troca de dinheiro) c) forex tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat Antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza.


9) FOREX que trocam um pouco e queixam-se do yang do oleodinâmico do indivíduo sebalizando do kezil do sekali do YANG de FOREX e do banco de Negak do banco de NegEx da Dinamarca do banco Komersial. Kerajaan, Malásia, sepatutnya, MENIMBANG, KEMBALI, DASAR, FOREX, yang besar ini, terlebih, dahulu. Bukankah dahulu Adicionar à Watchlist Adicionar à Watchlist Adicionar para comparar. Kesimpulannya kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Shariah dan merosak fungsi matawang.


10) Sekadar menyimpan emigrado para o Sendiri di kemudian hari, tiada masalah di sisi Islã do Maqasid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah dalam tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, kemudian jual, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan em troca da negociação secara kerap kerana meraih untung perbezaaan nilainya. Jadi, jangan salah faham tulisan ini sebagai em total melarang simpanan emas.

Comments

Popular Posts